2024年6月23日日曜日

政治と人のやる気 Politics and Human Motivation




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。このブログでは僕の考えや普段の生活での気付き、出張先での出来事などの雑記的なことを書いております。皆様最後までお付き合いのほどよろしくお願いします。

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何かをやろうとしても権力がある人に動いてもらわなければ成立しないものです。
社内政治というそうです。

社会というもので揉まれるうちにそういうことが少しわかってきました。
政治力を身につけるというのは、社会をよりスムーズに生きていく上ですごく重要なスキルなのです。

誰が決裁権を持っているか?というのは営業マンの目の付け所だと思います。
担当の人がいくらいいと言っても上がOKしなければ通るものも通りません。

担当の方が社内政治にどう関わっているかはわかりませんので、自分たちである程度見抜いていく必要があります。

政治がうまくいって、さぁプロジェクトが動き出した時、次は人の力が必要になります。
優れた人材に上手にプロジェクトを進めてもらうために何をするべきでしょうか。

リーダーと呼ばれる人たちはこういうところで力を発揮するのです。
人を操るというわけではないと思いますが、人に気持ちよく働いてもらうにはどうしたらいいのか?ということをとても考えているのでしょう。
人が力を発揮するために何が必要、ヒトというものはどういうものか?ということから突き詰めているのかもしれません。

物事を本質から理解しようとすれば、個々人の違いはあるけれど、ある程度の再現性が出てくるのだと思います。

AIの介入できる範囲が増えてきたとはいえ、仕事は人がまだまだ作っている部分が多いので、人のやる気というものに大きく左右されてしまうものです。
人のエンジンを回して一緒に走ってもらうにはどうしたらいいのでしょうか。
優れた人でないからいうことを聞かないということが100%ではなく、人のことを理解しようとしないからなのかもしれません。

人間社会なので、人と人の間の社会ということになります。
人と人の付き合い方というのは、本当に奥が深いものですね。
終わりがありません。。。

では、また明日!

### Politics and Human Motivation

Hello. I am Yasui, the president of a company primarily engaged in the inspection of high-pressure gas facilities. In this blog, I write about my thoughts, insights from my daily life, and events from business trips. I appreciate your company until the end.

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When trying to accomplish something, it often doesn't come to fruition without the cooperation of those in power. This is what is known as internal politics.

Through my experiences in society, I've come to understand this a bit. Developing political acumen is a crucial skill for navigating life more smoothly.

Understanding who holds the decision-making power is key for salespeople. No matter how much the contact person supports an idea, if higher-ups don't approve, it won't proceed.

Since we don't know how the contact person is involved in internal politics, we need to discern this to some extent ourselves.

Once the politics are handled and the project starts moving, the next necessity is human effort. What should we do to have skilled personnel successfully advance the project?

Leaders shine in these situations. While it's not about manipulating people, leaders likely think deeply about how to get people to work comfortably. They may delve into understanding what drives people and what is necessary for them to perform well.

When trying to understand things fundamentally, despite individual differences, certain patterns and consistencies emerge.

Even with the increasing role of AI, much of the work is still created by humans, making motivation a significant factor. How can we get people to run alongside us with their engines fired up? It may not be solely because people are not excellent, but because we do not try to understand them.

Human society is essentially about relationships between people. The way we interact with others is profoundly complex and endless.

See you again tomorrow!

2024年6月22日土曜日

品質を高めたら値段もあがるのは正しいことか? Is It Right That Increasing Quality Should Also Increase Prices?




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今、ブルーオーシャン戦略という本を読んでいます。
ものすごい良書です。よかったら読んでみてください^^

品質を高めて値段をあげるのは正しいことか?

どうなんでしょうかね。

自己満足のような気がしてなりませんが。。。
限界利益をあげろ、と何かの本で読んだのを思い出しました。

利益の追求。
営利を求める企業としての姿として正しいです。
間違っていないと思います。

今までは、値段をあげなければいけない、と考えていました。
ですが、最近はそうではないと感じています。

値段を極限まであげなさい、というのはどうやら違うのかもしれません。

世の中に必要とされていて、その品質を高めたら多くの人に喜んでもらえるようなことであれば、品質を高めて値段もあがるのはいいと思います。

ですが、品質を高めて値段もあがるということは、そこに手が出せなくなる脱落者も少なからずいるのかもしれません。

自動車の値段がどんどんと上がっているのは、単に物価があがっているだけではないわけで、装備が良くなってきているからどんどんと値段が上がってきているのだと思います。

そして求めたのは、消費者なのかもしれませんね。
新車を買えなくなってしまった人は中古車を買う。
そんな感じと捉えていただければと思います。

お金をかけて、品質を高めるというのは大変安易な方法です。
頭を使わず、工夫をせず、どうしたら現状の環境でいいものを生み出せるかを考えることが我々の仕事なのではないでしょうか。

人は頭を使える生き物です。
言葉を操れる唯一の生き物です。

品質を高めつつ、コストを下げ、値段はそのままもしくはより廉価にやれるようにする。

そうすることで、僕たちの仕事というものがお客様に利益をもたらすのです。

自分たちのことだけを考えて、利益を最大化するのではありません。
お客様も含めたトータルで考えるべきなのです。
そのためには安価にできる方法を考えるということは大変有効なことなのです。

では、また明日!


Hello, I’m Yasui, the solo president of a company primarily involved in inspecting high-pressure gas equipment. In this blog, I write about my thoughts, daily observations, and experiences from my business trips. Thank you for reading until the end.

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Right now, I’m reading a book called "Blue Ocean Strategy." It’s an incredibly good book. If you have a chance, please read it. 😊

Is it right to increase prices along with quality?

I’m not so sure.

It feels somewhat like self-satisfaction. I remember reading in a book that we should increase our marginal profits.

Pursuing profit as a profit-seeking enterprise is correct. I believe it’s not wrong.

I used to think we had to raise prices. However, lately, I’ve felt that this may not always be the case.

It might be wrong to push prices to the extreme.

If something is needed by society and improving its quality brings joy to many people, then I think it’s good to raise both quality and prices.

However, raising quality and prices might leave some people unable to afford it.

Car prices are increasing not just because of inflation but because they are getting better equipped. This improvement is probably driven by consumer demand. People who can’t afford new cars buy used ones. Think of it that way.

Spending money to improve quality is a very easy method. It doesn’t require much thought or innovation. Our job is to figure out how to create good products within our current environment.

Humans are creatures that can use their heads. We are the only species capable of using words.

Our goal should be to improve quality while reducing costs and keeping prices the same or even lower.

By doing so, our work can benefit our customers.

It’s not just about maximizing our own profits. We should think about the overall benefit, including our customers. Finding cheaper ways to produce quality goods is highly effective.

See you tomorrow!


2024年6月21日金曜日

しょうがないということはない There Is No Such Thing as "It Can't Be Helped"




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今までの業界の慣習だからしょうがないよ

というようなことを言う人がいますが、決してそんなことはないと思います。

常識を疑うということをやってみると、今まで当たり前だと思っていたことがおかしいと気付くこともあると思います。

これってやる必要があるのか?
なんのためにやっているのか?
何をきっかけにして始めたのか?

そういうことを深く掘り下げていくと、あの人が言ったから始まったということでも、当の本人は実はもういいと思っているということもあります。

人がいない、サービスの質は上げていきたいという世界線で生きる僕たちは、無駄なことをしている余裕はあまりありません。

しょうがないとか当たり前だということは固定観念で凝り固まっているだけで仕事にまとわりついてしまった贅肉のようなものである可能性があります。

贅肉を削ぎ落として、コストを下げて、お客様により価値あるものを提供していくことが我々の仕事です。
自分たちが利益を積み重ねて存続していくということを社会の利益だと思っていただけるような、そんな仕事をしていく必要があります。

自分たちだけでは全然ダメです。それでは意味がありません。
お客様含め、ステークホルダーの方々にも価値を提供して、利益を享受していただく必要があります。

まずはそこです。
自分はあと。相手が先です。

たまに自分のポリシー、いやこだわりみたいなものを振りかざす人がいますが、他人からしたら、「あ、そう」と思うことばかりです。
(もちろん、共感する人もいるとは思います。)


こだわりが邪魔をしてしまうこともあります。
こだわりに固執しない方がいいこともあります。

これでしかやれない、ということはしょうがない、ということはないということと同じだと思っています。

では、また明日!

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Some people say, "It's the industry custom, so it can't be helped," but I don't think that's ever the case.

When you start questioning common sense, you might realize that things you took for granted are actually strange.

Is this necessary?
Why are we doing this?
What was the reason it started?

By digging deeper into these questions, you might find that something started because someone said so, but the person who started it now thinks it's no longer needed.

In our world, where we aim to improve service quality despite a shortage of personnel, we don't have the luxury of doing unnecessary things.

"It's inevitable" or "It's the norm" might just be fixed ideas that cling to our work like excess fat.

Our job is to trim the fat, reduce costs, and provide more valuable offerings to our customers. We need to perform work that allows society to see our accumulated profits and continued existence as beneficial.

We can't do it alone. That's meaningless. We need to provide value to our customers and stakeholders, allowing them to enjoy the benefits.

It starts with them, not us. They come first.

Sometimes, people wield their policies or obsessions, but to others, it often comes across as "Oh, okay."
(Of course, some people may sympathize.)

Obsession can get in the way. It's sometimes better not to be fixated on it.

Not being able to do it any other way is the same as saying "it can't be helped."

See you again tomorrow!

2024年6月20日木曜日

ありがとうを伝えることを実行する職場 A Workplace Where Saying Thank You is Practiced




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人は誰かの役に立ちたいと思っています。
僕もそう思っています。

世の中の誰かの役にたつために、仕事があり、自分が存在しているということです。

お客さんがとても喜んでくれていたら、自分も嬉しい。
自分の仕事がお客さんの役に立てたのだとしたらどれだけ嬉しいだろうか。

お客さんだけでなく、一緒に働く同僚であったり協力会社さんであったり、自分と関わってくれている仲間と呼べる人たちからでも感謝や労いの言葉をいただけるだけで非常に嬉しいものですよね。

でも、感謝の言葉を口に出さない人もいます。

笑顔を浮かべて言ってくれるありがとうは心にしみます。

でもそれを言わない職場はとてもギスギスしています。

気持ちのいい挨拶が飛びかわない現場はそれだけで虚しさを感じます。

家でも職場でも、自分の手の届く半径数メートルの人を笑顔にしたいと、幸せにしたいとみんなが願えば世の中はきっともっともっといいものになると思います。

でも、手の届く人たちを大切にできない人がなんと多いことでしょうか。

職場ではありがとう、助かりました、としっかりと言葉に出して伝えていきたいものですね。
でないと、人の仕事が生み出すものが世の中の役に立っているのかいないのかが分かりづらくなってしまいます。

ありがたかったなぁ、と少しでも思ったらそれを言葉にして伝えてあげるだけで人が幸せな気持ちになるのだとすれば、伝えない理由はないでしょう。

ありがとうを伝えられる職場でありたいものですね。

ではまた明日!


Hello, I’m President Yasui, running a company that mainly inspects high-pressure gas equipment as a solo entrepreneur. In this blog, I write about my thoughts, daily life insights, and experiences from business trips. I hope you all stay with me until the end.

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People want to be useful to others. I feel the same way.

We have work and exist to be of service to someone in the world.

When a customer is delighted, it makes me happy too. How wonderful it is if my work can help a customer.

Not just customers, but also colleagues, partner companies, and everyone I interact with—being appreciated and receiving words of gratitude from these people makes me very happy.

However, some people don't express their gratitude.

A heartfelt "thank you" with a smile touches the heart.

But workplaces where no one says "thank you" feel very tense.

A workplace without cheerful greetings feels empty.

Whether at home or work, if everyone wished to make the people within a few meters of them happy and smiling, the world would surely become a much better place.

But how many people fail to cherish those close to them?

At work, we should make it a habit to say "thank you" and "I appreciate it." Otherwise, it becomes unclear whether people’s work is helping the world or not.

If you feel even a bit grateful, just expressing it can make someone happy. There’s no reason not to say it.

Let's create a workplace where we can express our gratitude.

See you again tomorrow!

2024年6月19日水曜日

知ったかぶりが招く悲劇 The Tragedy of Pretending to Know




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よくわかっていないけど、たぶんこういうふうだろうと思うがままにやってみたらやっぱり違いました。

どういうやり方したんですか??
と話を聞いたら、全然正しくない方法で取り付け作業をしている人がいたんです。

僕も助勢作業で仕事にきていたので、そう強くは言えないのですが、たぶんこうだろう、というやり方でやった、ということでした。

こういうのってよくあることかもしれません。
なんでも興味があってやりたがるタイプの人は、経験豊富でなんでもやれるという自信があり、自尊心が強いのか自分の考えるように作業を進めてしまいます。

自分の目の届く範囲であれば作業中に教えてあげることもできるのですが、わからないことがあったら”確認する”というコミュニケーションを取らない人がいます。

自分は口下手ですから。
というのは言い訳であって、それはコミュニケーションを取らなくていい理由にはなりません。

説明が足りないのであれば、言葉を増やして相手に伝わるように話をする。

言ったのになぁ。は通じません。
言ったのにやれていなかったり、間違っていたら伝えていないのと同じです。

知ったかぶりでやってしまう人は悲劇を招いてしまうかもしれません。

たとえばそのミスでモノを壊されてしまったり、壊れそうになったりしても、そう言う人たちはきっと「〇〇だったけどたぶん大丈夫だと思う」と口にすると思います。

その根拠は何?何を根拠にそう言えるの?
と言いたくもなるでしょう。

責任を取らない立場で仕事しているのに、知ったかぶりで平気で作業してしまうと大きな迷惑をかけてしまうかもしれません。

責任を取らない立場であるからこそ、より間違いのないよう仕事をする必要があります。
責任を取る立場でも間違いのないようにすることは同じですが、取らない立場だから傍若無人にしていいわけではありません。

わからなければ聞くというのは当たり前のコミュニケーションです。
自分の知識の範疇でなければなおのことです。

知ったかぶりは相当な悪なのです。

では、また明日!

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Have you ever started something thinking, “I’m not entirely sure, but it’s probably like this,” only to find out you were wrong?

I encountered someone installing equipment in a completely incorrect manner. When I asked how they did it, they said they just assumed it was the right way and went ahead. 

I was also there as an assistant, so I couldn't be too harsh, but they admitted they just did it how they thought it should be.

This happens quite often. People who are eager and curious about everything tend to be confident due to their extensive experience. They often proceed with tasks based on their own judgment, driven by a strong sense of self-esteem.

If I can oversee their work, I can offer guidance during the process. However, some people don’t “check” when they are unsure.

Saying, “I’m not good with words,” is just an excuse. It doesn’t justify not communicating. 

If you lack explanations, you need to increase your words and make sure your message gets across.

Saying, “I told them,” doesn’t work. If the task wasn’t done or was done incorrectly, it’s the same as not communicating at all.

Pretending to know can lead to tragic outcomes.

For example, if they damage or almost damage something, they’ll likely say, “It’s probably fine,” without any solid basis.

You’d want to ask, “What makes you think it’s fine? What’s your basis?”

People who don’t bear responsibility for the task might cause significant trouble if they proceed with pretended knowledge.

Precisely because they are not responsible, they must ensure they do the job correctly. Even those who do bear responsibility should work accurately, but not being responsible doesn’t give one the right to act recklessly.

Asking when unsure is basic communication, especially when the task is outside your knowledge.

Pretending to know is a considerable evil.

See you tomorrow!

2024年6月18日火曜日

この時間は今だけなんだなぁと感じたこと Realizing That This Moment Is Unique




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今日で300本目になります。
皆さまのおかげでここまでこれました。
本当にありがとうございます!

今日、美容院でカットしてもらいました。
髪を洗ってもらうのが至福の時間なのです。

そういえば自分の体を誰かに洗ってもらうことってないよなぁと思いました。

自分は誰かの体を洗ってあげることがあるのかというと、子供の体をお風呂で洗ってあげていました。
子供達も大きくなってるので今は一番下の子だけになりました。

手のかかることは大変なことなのですが、それも今だけなのだと思うと少し寂しく感じます。

「早く大きくなって自分でやれるようになってほしい。」
ずっとそう思っていました。

ですが、子供の体を洗ってあげられる親としての時間も時が経てば終わってしまいます。

自分が誰かに髪を洗ってもらうことが心地よく感じるということは、生物としての喜びのような部分であって、それを子供にしてあげられるということはそれは子供に幸せな時間を与えられていることなのかもしれません。

大きくなるにつれて、肌と肌で触れ合う時間は少なくなっていきます。
だから今はたくさん施してあげられることに対して、それを面倒と感じずに、今を大切に生きることで幸せに変換していきたいと思います。

子育ては大変かもしれませんが、家族と過ごす時間はいずれ子供が結婚したら離れ離れになって暮らすことになります。

その時間を疲労や多忙によりイライラしてただ経過させてしまうのか。
はたまた、人生の中で限られた20年ほどの時間を今だけのものとして大切に、目一杯楽しむのかで人生の豊かさが変わってくると思います。

しみじみする必要は決してありませんが、家族全員で同じ屋根の下で過ごす日々は終わりがくる有限の時の中で僕たち人の親は生きています。

今を大切に。
家族との時間を雑にせず、丁寧に生きていきたい。
と、髪を洗われながら感じたのです。



では、また明日!


Hello. I’m Yasui, the sole proprietor of a company specializing in high-pressure gas equipment inspections. In this blog, I share my thoughts, daily life insights, and experiences from business trips. Thank you for reading until the end.

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Today marks my 300th post.
I couldn't have made it this far without your support.
Thank you so much!

Today, I got a haircut at the salon.
Having my hair washed is a blissful moment.

It made me realize that there's hardly any time when someone else washes my body.

When I think about whether I ever wash someone else's body, I remember washing my kids in the bath.
As my kids have grown older, I now only wash the youngest one.

Taking care of children is challenging, but realizing that these moments are fleeting makes me feel a bit sentimental.

“I hope they grow up quickly and become independent.”
I’ve always thought that.

However, the time when you can wash your child’s body as a parent will eventually end.

Feeling the comfort of having someone wash my hair makes me think that it’s a natural joy as a living being. Providing this to my children may be giving them a moment of happiness.

As children grow, the time spent in physical contact decreases.
Therefore, I want to transform the moments I can give care into happiness by valuing the present and not seeing it as a hassle.

Raising children is hard, but the time spent with family will eventually come to an end when the children grow up and start their own lives.

Will you let these times pass in frustration and exhaustion, or will you cherish these approximately 20 years and enjoy them to the fullest? This choice significantly impacts the richness of life.

There’s no need to be overly sentimental, but as parents, we live within the limited time when we all share the same roof.

Cherish the now.
Value the time with your family and live attentively.
This is what I felt while having my hair washed.

See you tomorrow!

2024年6月17日月曜日

続けること自体に意味はない Continuing for the Sake of It Has No Meaning




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継続は力なり。
という言葉があります。

なので、続けることでいつか花開くなんて思っている人もいると思います。

いつか花が咲くその日を夢見て。。。続ける。

でも、その花が咲くことは滅多にはありません。

成功者のサクセスストーリーに出てくる遅咲きの人たちの影に隠れて何万人もの人が花開かずにいるのだと思います。

敗軍の将は兵を語らず。
負けたものは表舞台には出てこないものなのです。

そしていまだに続けているものもいることでしょう。
継続という魔法にかけられると現実を見づらくなってしまうのかもしれません。

何年やる、とかでなくとにかく動き続ける。

継続に酔いしれてしまって成果を出せないくらいなら、とにかくぶん回していた方がいいと思います。

動き続けている中で技術力があがったり、好きになれたら儲け物です。

年数を重ねれば皆が同じレベルに到達できるわけではないのですから。


継続に意味がないのではありません。継続は大切です。
継続【自体】にはあまり意味がないということです。

形にしなければ何もしていないのと同じことです。

もし何か取り組んでいるものがあればどんどん形にしていきましょう。

では、また明日!

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"Continuing for the sake of it has no meaning."

There is a saying, "Perseverance is power." 

Many people believe that by continuing something, it will eventually bear fruit.

Dreaming of the day when the flower blooms... they keep going.

However, it is rare for that flower to actually bloom.

For every late bloomer in a success story, there are countless others who never see their efforts come to fruition.

Defeated generals do not speak of their failures. Those who lose don't make it to the spotlight.

There are likely still people who continue, enchanted by the idea of perseverance, unable to see reality clearly.

Instead of focusing on how many years you will continue, just keep moving forward.

If you become intoxicated by the idea of perseverance and fail to produce results, it’s better to just keep pushing forward.

As you keep moving, you might improve your skills or even start to enjoy it, and that would be a bonus.

Not everyone reaches the same level just by accumulating years.

Perseverance itself is important, but continuing just for the sake of it has little meaning.

If you don't produce tangible results, it's as if you've done nothing.

If you’re working on something, keep shaping it into a form.

See you again tomorrow!

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### Labels (ラベル)
- 継続の重要性、Importance of Perseverance
- 成果を出す、Producing Results
- 現実を見つめる、Facing Reality

### Permalink (パーマリンク)
- continuing-without-purpose

### Image Generation AI Prompt
Create an image depicting a person working persistently, surrounded by blooming flowers, but with some flowers that remain closed or wilted. The background should include a mix of thriving and non-thriving elements, symbolizing the contrast between effort and outcome. Use a balanced color scheme with both vibrant and muted tones to represent success and struggle.