2024年6月19日水曜日

知ったかぶりが招く悲劇 The Tragedy of Pretending to Know




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。このブログでは僕の考えや普段の生活での気付き、出張先での出来事などの雑記的なことを書いております。皆様最後までお付き合いのほどよろしくお願いします。

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よくわかっていないけど、たぶんこういうふうだろうと思うがままにやってみたらやっぱり違いました。

どういうやり方したんですか??
と話を聞いたら、全然正しくない方法で取り付け作業をしている人がいたんです。

僕も助勢作業で仕事にきていたので、そう強くは言えないのですが、たぶんこうだろう、というやり方でやった、ということでした。

こういうのってよくあることかもしれません。
なんでも興味があってやりたがるタイプの人は、経験豊富でなんでもやれるという自信があり、自尊心が強いのか自分の考えるように作業を進めてしまいます。

自分の目の届く範囲であれば作業中に教えてあげることもできるのですが、わからないことがあったら”確認する”というコミュニケーションを取らない人がいます。

自分は口下手ですから。
というのは言い訳であって、それはコミュニケーションを取らなくていい理由にはなりません。

説明が足りないのであれば、言葉を増やして相手に伝わるように話をする。

言ったのになぁ。は通じません。
言ったのにやれていなかったり、間違っていたら伝えていないのと同じです。

知ったかぶりでやってしまう人は悲劇を招いてしまうかもしれません。

たとえばそのミスでモノを壊されてしまったり、壊れそうになったりしても、そう言う人たちはきっと「〇〇だったけどたぶん大丈夫だと思う」と口にすると思います。

その根拠は何?何を根拠にそう言えるの?
と言いたくもなるでしょう。

責任を取らない立場で仕事しているのに、知ったかぶりで平気で作業してしまうと大きな迷惑をかけてしまうかもしれません。

責任を取らない立場であるからこそ、より間違いのないよう仕事をする必要があります。
責任を取る立場でも間違いのないようにすることは同じですが、取らない立場だから傍若無人にしていいわけではありません。

わからなければ聞くというのは当たり前のコミュニケーションです。
自分の知識の範疇でなければなおのことです。

知ったかぶりは相当な悪なのです。

では、また明日!

Hello, I’m Yasui, the sole president of a company that primarily inspects high-pressure gas equipment. In this blog, I write about my thoughts, daily observations, and happenings during business trips. Thank you for your support until the end.

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Have you ever started something thinking, “I’m not entirely sure, but it’s probably like this,” only to find out you were wrong?

I encountered someone installing equipment in a completely incorrect manner. When I asked how they did it, they said they just assumed it was the right way and went ahead. 

I was also there as an assistant, so I couldn't be too harsh, but they admitted they just did it how they thought it should be.

This happens quite often. People who are eager and curious about everything tend to be confident due to their extensive experience. They often proceed with tasks based on their own judgment, driven by a strong sense of self-esteem.

If I can oversee their work, I can offer guidance during the process. However, some people don’t “check” when they are unsure.

Saying, “I’m not good with words,” is just an excuse. It doesn’t justify not communicating. 

If you lack explanations, you need to increase your words and make sure your message gets across.

Saying, “I told them,” doesn’t work. If the task wasn’t done or was done incorrectly, it’s the same as not communicating at all.

Pretending to know can lead to tragic outcomes.

For example, if they damage or almost damage something, they’ll likely say, “It’s probably fine,” without any solid basis.

You’d want to ask, “What makes you think it’s fine? What’s your basis?”

People who don’t bear responsibility for the task might cause significant trouble if they proceed with pretended knowledge.

Precisely because they are not responsible, they must ensure they do the job correctly. Even those who do bear responsibility should work accurately, but not being responsible doesn’t give one the right to act recklessly.

Asking when unsure is basic communication, especially when the task is outside your knowledge.

Pretending to know is a considerable evil.

See you tomorrow!