2024年6月10日月曜日

細かいことを言うな、と意見を言う前の話 Before Giving Opinions, Don't Sweat the Small Stuff




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。このブログでは僕の考えや普段の生活での気付き、出張先での出来事などの雑記的なことを書いております。皆様最後までお付き合いのほどよろしくお願いします。

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いつも仲良くしていただいている方と今日現場でお会いし、少しですがお話をさせていただきました。
洞察力が鋭くて、いつも気付きを与えてくださる、私が尊敬している人物のお一人です。

最近何かと話題に上がるあるプロジェクトの話題になり、業者さんがお客様に対して、
「細かいことを言わないようにしてくれ」
といったニュアンスのことをおっしゃったそうです。

そこでSさんがいうことには、
「そもそも、言わせるな」
ということでした。

まさに会心の一言。

ステークホルダーから自分たちが細かいことを言われる、ということは自分たちに対して気になる点であるということです。

好きで口うるさく言っているわけではなくて、そのままだと問題が起こりそうだから言われるわけですよね。
見た目が悪いとか、準備ができてないとか、そういう直接の作業ではない部分でも業者さんの質のようなものが問われているのではないかと思います。

忙しいせいか、やっつけ仕事みたいなものを散見することもあります。
掃除もせず立ち去ったり、昔の人たちが当たり前としていた美徳のようなものが忙しさと人手不足によって蔑ろにされているような気がしてなりません。

丁寧に生きる人が減っているからこそ、丁寧に生きることを心がけていきたいと思いませんか?

自分たちの当たり前の質を高めていけば、いい仕事ができるはずです。
いい仕事というのは、お客様が決めることです。

丁寧に時間をかけてやればいいということではありません。
それはおかしいのです。

必要なことを丁寧に素早くやるのがプロです。
ダラダラと時間を稼ぐような働き方はもうやめましょう。

明日はそんなことに取り組んでみてはどうでしょうか?

ではまた明日!


Hello. I am President Yasui, running a company that mainly inspects high-pressure gas equipment. In this blog, I share my thoughts, daily observations, and experiences during business trips. Thank you for reading until the end.

First, please click the link below:
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Today, I met with someone I get along well with at a job site, and we had a brief conversation. This person has sharp insights and always provides me with valuable perspectives. He is one of the people I respect.

We discussed a certain project that has been a frequent topic lately. Apparently, the contractors told the client, "Please don't nitpick."

In response, Mr. S said, "Don't give them a reason to nitpick in the first place."

What a spot-on comment.

If stakeholders are pointing out minor issues, it means there are aspects that concern them. They don't complain for the sake of it; they do it because they foresee potential problems. Whether it's about aesthetics or lack of preparation, these comments often reflect on the perceived quality of the contractors.

Due to busyness, I've seen instances of sloppy work. Things like leaving without cleaning up suggest that the traditional virtues people once took for granted are being neglected due to busyness and labor shortages.

Wouldn't you agree that in an age where fewer people live with care, it's essential to strive to live carefully?

By enhancing the quality of our standard practices, we can do better work. Good work is determined by the customer, not by us.

Taking your time and doing things carefully doesn't mean dragging your feet. That's not right.

A professional does what's necessary quickly and meticulously. It's time to stop working in a manner that seems to drag out the hours.

Why not try focusing on this approach tomorrow?

See you again tomorrow!