2025年1月11日土曜日

レジェンドとの仕事の真相、高齢化社会と高齢労働について考える The Truth About Working with Legends: Reflections on an Aging Society and Senior Workforce




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。

今日は大阪の摂津というところで仕事してきました。
大阪モノレールが走っていて、高速もある。
ららぽーと、アウトレット、コストコ、イオンモール。
淀川を挟んだ門真にはこれらのものが揃っています。

とても便利そうな街でした。


以前、勤めていた会社のレジェンドと仕事をしてきました。
今年の秋に退社されて、ついに引退されたんだなぁ、と思っていたのですが近畿の仕事は受けるようでお会いすることができました。

齢75は超えています。それでもまだ現場で働けるなんてすごいとしか言いようがないです。

細かい作業はできそうになく、温度計の検査はお願いしましたが、接点付き温度計で結線の脱着がありましたので、取り外しはすべて私がやることとなりました。

すごいです。
尊敬に値する人です。

ですが、一人工として計算してしまうとこちらへの負担がとても大きくなるのです(笑)

それはいいのですが(笑)、人間観察をしてみるととても興味深い。
いずれ私も年をとるので未来の姿が今目の前にあるのだと思うと悪くいうことはできませんから。


年を取ることで、身体能力の衰えは否めませんが、そこにプラスして思考する力や判断能力が低下してしまいます。
ですが、体は動かないわけでないし、周りの人も仕事をしているので、

「自分も何かしなければならない。」

となってしまいがちです。
こっちにあるものをあっちに動かしたり、置いてあるものを手に取って、それをまた置いてみたり、あっちへこっちへうろうろしている。

ウロウロすればそれだけつまづいて転倒する恐れもあります。

なぜこうなるのか。昔からこうだったのか。

おそらくそうではないと思うのです。
仕事を任されるよりも前に、自らやるべきことをやっていたからウロウロしていなかったように思います。
でも、年を取って年齢的に高所作業はできない、重たいものは持つことはできないとなっているわけです。

だから、手持ち無沙汰になってしまう。
勝手にやれば叱咤されることもあります。

ではどうすればいいのでしょうか?
1つの答えはここにあると思います。
それは私たちお願いすべき側がどうにかしないといけないということです。

やはり判断能力が落ちている。それは仕方ないと認めざるを得ません。
だから明確にわかりやすくお願いする必要があります。
相手が理解できるまでお願いしたいことを説明する。
わかりやすければわかりやすいほど、単純であれば単純であるほど相手にとってもいいと思います。

経験者ですから、そこまで細かな説明はいらないとは思いますが、やったことない仕事の場合はこちらが相手に寄り添う姿勢が必要になるでしょう。
今更新しい仕事を覚えたいという気力もないでしょうからそこは配慮してあげるべきだと思います。

年寄りは使えないのではない。
使いこなせていない私たちに問題があるのです。

高齢者もまだまだ元気な人は多いです。
まだまだ働ける人も多いです。

その中でどう気持ちよく働いてもらうか?
それは私たちにかかっています。

今日の語録
「相手を観察し、相手の身になって考えてみるべし。」

ではまた!  

最後に↓をポチっとお願いします♪
にほんブログ村 経営ブログへ
にほんブログ村

Hello, this is Yasui, a solo entrepreneur managing a company specializing in inspections of high-pressure gas facilities.

Today, I worked in a place called Settsu in Osaka.
The area is quite convenient, with the Osaka Monorail, highways, Lalaport, an outlet mall, Costco, and Aeon Mall all nearby. Across the Yodo River in Kadoma, you’ll find all of these facilities together. It seems like a very convenient town.

I had the chance to work with a legend from my former company today.
He retired this fall, and I thought he had officially left the workforce, but he’s still taking jobs in the Kinki region, which allowed us to meet again.

He’s over 75 years old, yet he can still work on-site. It’s truly impressive.
While he can no longer handle precise tasks, I entrusted him with thermometer inspections. However, because the thermometers had contact points that required connecting and disconnecting, I ended up handling all the disconnections myself.

It’s incredible and worthy of respect.
However, if you calculate him as a standalone worker, the burden on me becomes significant (laughs).

But that’s okay (laughs). Observing people is fascinating. After all, someday I’ll grow older, too. Seeing a possible reflection of my future right in front of me makes it impossible to criticize him.

With age, physical abilities undeniably decline, and thinking and decision-making abilities also tend to weaken. Yet, the body can still move, and seeing others at work creates a feeling of:
"I must do something, too."

This often leads to actions like moving objects from here to there, picking something up and then putting it down, or wandering back and forth. This kind of wandering increases the risk of tripping and falling.

Why does this happen? Was it always like this?
I don’t think so.
Back in the day, they probably always had tasks to focus on before wandering aimlessly. But now, because they are older and physically limited—unable to perform tasks like working at heights or carrying heavy items—they end up at a loss for what to do.

This leaves them idle. If they act on their own, they might even get scolded.

So, what’s the solution?
One answer lies with us, the ones making the requests.

We must accept that their judgment abilities have diminished—it’s simply unavoidable. Therefore, it’s essential to give clear and understandable instructions. We need to explain what we want them to do until they fully comprehend. The simpler and clearer the instructions, the better it is for them.

Although they are experienced and likely don’t need detailed explanations for tasks they’re familiar with, if it’s something new, we must adopt a supportive attitude. At this stage, they probably don’t have the drive to learn new tasks, so we should be considerate of this as well.

It’s not that elderly workers are "useless."
The problem lies with us—those who fail to utilize their abilities effectively.

There are still many energetic seniors who are fully capable of working.
The challenge lies in creating an environment where they can work comfortably and happily. That responsibility rests with us.

Today’s Takeaway
"Observe the other person and think from their perspective."

Until next time!

Lastly, please click below!
Visit the Business Blog category on Blog Village!