2025年1月9日木曜日

早く帰ることを最優先にしてはいけない Don't Make Leaving Early Your Top Priority




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。
今日は急遽ガス検知器の点検の仕事で午後から岐阜市方面へ行ってきました。
新コスモス電機のNV500とKD-5Bのセンサー交換がとても簡単になっていて驚きです。

どんどん良くなってるなぁ、と企業さんの努力には感服いたしました。


今日は午後からお客さんの工場で待ち合わせして一緒に移動したので、到着したのは15時前でした。
そこから検知器の点検なので、工場へ戻る時間を考えるとモタモタはしていられません。

ご依頼いただいた内容はガス検知器の点検とセンサーの交換なのでそれをすればOK。
なのですが、プラントは工事を終えたばかりでそのほかの点はどうなのでしょうか?

しっかり正常に動きますか?
そのあたりはご依頼にはありませんでしたが、せっかく1時間以上移動してきているのでそのあたりも見させていただいたわけです。

はたからみたら当たり前かもしれませんが、やったから終わり。指示内容にないからやらない、確認しないのは、それは指示待ち人間くんと変わりありません。

仕事の組み立て方として、指示内容・依頼内容を網羅することはもちろんです。
ただ、そこから派生して、関係していることはないか考えることも大事なのです。

指示されたことだけをやるのは猿でもできるわけです。
でも、僕たちは人間なのでそこから一歩踏み出す必要があります。

一歩踏み出して、自分の頭で考えてみる。
たぶん、仕事ができる人というのはそこの考えがとても深いのだと思います。

僕は自分で意思決定していい立場なので気にしたことはあまりないのですが、上司に確認しなければいけない、となると僕もうまくやれないかもしれません。
勝手にやってトラブルになるかもしれない。
上司が苦手にするタイプの部下かもしれませんね(^^;;

そこは事前に許可などとっておいて、採択、自己決定してもいい範囲を聞いておけばいいのかもしれません。

とにかく、早く帰ろうとする人がいます。
それは今の時代悪いことではないですし、会社としても早く現場での仕事を終えてくれた方がコストも抑えられるのでありがたいことでもあります。

ですがそれを最優先事項にしてはいけないのです。
やり残していないかもしくは点検回数などが足りてなくはないか、点検漏れはないか、現場を触った以上しっかりと戻っているか確認したか、お客様に申し送りすることはないか。
チェックリストもですし、申し伝えることはしっかりと申し伝える。

確認はしすぎるくらいでいいと思います。
帰りに「あれ大丈夫かな。ちゃんと戻したかな」と不安になるくらいなら、しっかりと自分が納得するまでやるべきです。

とにかく早く帰ること優先してはいけない。

あくまでも向くべきはお客様の方なのですから。

今日の語録
「早く仕事を終わらせて早く帰るだけの人は二流。最終確認も含めてきっちりと手際良く仕事を終わらせられる人は一流なのだ。」
 
ではまた!
 
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Hello. I'm Yasui, the president of a one-person company that specializes in inspecting high-pressure gas equipment.

Today, I had an urgent job inspecting gas detectors, so I headed to the Gifu City area in the afternoon.
I was amazed at how much easier it has become to replace the sensors in the New Cosmos Electric NV500 and KD-5B models.

Kudos to the company's continuous improvements and efforts!

This afternoon, I met with a customer at their factory and traveled together to the site, arriving just before 3 p.m. From there, we began the gas detector inspection. Given the time it takes to return to the factory, there was no room for delay.

The job request was to inspect the gas detectors and replace the sensors, which is straightforward. However, since the plant had just completed construction, I wondered about other potential issues.

Are all the systems functioning properly?
While this wasn’t included in the job request, having traveled over an hour to get there, I decided to check these aspects as well.

It might seem obvious to some, but simply completing the assigned tasks without going the extra mile isn’t much different from being a passive, task-oriented worker.

When structuring your work, it’s essential to cover the instructions and requests thoroughly. But equally important is thinking about related tasks that could stem from them.

Doing only what you’re told can be done by anyone.
But as humans, we need to take that extra step forward.

Taking that step means thinking for yourself.
I believe people who excel at their jobs have a deep understanding of this principle.

As someone in a position to make decisions independently, I’ve rarely had to worry about this. But if you’re in a situation where you need to check with a supervisor, it might be challenging to act freely. You might face trouble for acting on your own, or you might not mesh well with your superior.

In such cases, it might be a good idea to ask in advance about the scope of autonomy you’re allowed, so you can make decisions within those boundaries.

Some people prioritize finishing work quickly and leaving early.
In today’s world, that’s not necessarily a bad thing. From the company’s perspective, completing work efficiently helps reduce costs, so it’s appreciated.

However, you should never make leaving early your top priority.

Did you leave anything unfinished? Did you complete the required number of inspections? Were there any overlooked checks? Did you ensure that everything you handled is back in place? Have you properly informed the customer about any necessary follow-ups?

Double-check everything. Over-checking is better than under-checking.
If you find yourself worrying later, "Did I really finish that? Did I put everything back properly?" it’s a sign that you should’ve done more before leaving.

Don’t make leaving early your main focus.

Your attention should always be on the customer.

Today’s Wisdom:
"Those who just finish quickly and leave are second-rate. Those who finish thoroughly, including final checks, and handle their work efficiently are first-rate."

See you again!

Lastly, please click below!
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