2025年2月4日火曜日

自己管理能力を知る Knowing Your Self-Management Ability




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。

暦の上では春なのに、本日の最高気温4℃となり雪は降るわ、風は吹き荒れるわで、春の暖かさがますます恋しくなってしまいました。
 

仕事の上でお客様に提出しなければならないものを失念していたり、いつもいつも期限の締切に間に合わなかったりすることってありませんか?
請求書の支払い期限を過ぎてしまって慌てて入金、、、なんて恐ろしいことにはなりたくないものです。

私も愛用していますが、googleのサービスの1つであるGmailには届いたメールを自動的に振り分けてくれる機能であったり、タスク管理の機能としてToDoリストに追加できたり、 スターをつけたり重要マークをつけてくれたりします。
 
かくいう私も忘れてしまう可能性は否定できませんのでこういった機能を使うことでなるべく失念しないように勤めている次第です。

スマートフォンのメモ、手帳のメモ。
それぞれのビジネスパーソンがデジタルでもアナログでも自分なりのToDoリストを使って抱えている多くのタスクをこなしていることでしょう。
情報に溢れた現在では、
「ToDoリストなんて知らなかった!」
というほど珍しいものではありません。

もし提出を忘れてお客様からお叱りを受けた時、
「自分が悪いんだよな。気をつけなきゃ。
と思うと思います。
そしてそれにプラスして
「なぜ忘れてしまうのだろうか?」
と思えるかどうかが変化点です。

同じ過ちを繰り返していると、お客様に不信感を抱かれていることを肌で感じているのではないでしょうか?

自己管理を怠ってしまうと全然改善されません。

若いうちは若い脳と体力にものを言わせてあれもこれもとやれていたかもしれませんが、責任を負う立場なるとさまざまなタスクに忙殺されることになりますので、その手が通じなくなってきます。

あっちが立てばこっちが立たぬ。
そんな状況でやらなければならないことをどうこなしていくかは大切なことです。

自省したり自己分析をしたり「仕事の進めかた」を学ぶなどして自己管理能力を高めていくことはとても重要なことです。

自分が手を進めなければ、その先に待っているお客様の仕事も進めることができないのです。
だから下流側である我々が失念していてはいけない。

タスクが降ってきて、そのタスクを進めるにはどの情報が必要であるかを細分化することでどこから見積もりを取っておかなければ進められないかなど、本当に必要な情報がわかってくるものです。

自己管理能力は段階的なレベルアップというよりも、手法ですから今日から取り組むことができます。

思い返してみたら、
自分の仕事を忘れてしまっていませんか?
相手に忘れられていませんか?

人は忘れてしまうものだと考えてみれば、自分も仕事相手も忘れてしまうものということが理解できることでしょう。

口頭や電話口でなく、メールやSMSなど文字として形に残しておくと相手にも親切です。

お互いに仕事を進められる環境づくりをすることも大切だと思っています。

今日の語録
「自己管理能力を高める手法を身につけてシゴデキパーソンになろう!」

ではまた!

 
最後に↓をポチっとお願いします♪
にほんブログ村 経営ブログへ
にほんブログ村

Hello, I’m President Yasui, running a company specializing in high-pressure gas equipment inspections as a solo entrepreneur.

Although the calendar says it's spring, today's highest temperature is just 4°C. With snowfall and strong winds, I find myself longing for the warmth of spring even more.

Have you ever forgotten to submit something important to a client, missed deadlines repeatedly, or rushed to make a payment after realizing you had missed the due date? Nobody wants to experience the panic of a late invoice payment.

I personally rely on Gmail, one of Google's services, which offers automatic email categorization, task management features like adding emails to a To-Do list, starring important messages, and marking emails as important.

Since I am not immune to forgetting things, I actively use these features to minimize the chances of oversight.

Some people use smartphone apps for notes, while others prefer traditional planners. Business professionals, whether using digital or analog tools, manage their tasks in their own ways. In today’s world full of information, a To-Do list is no longer an unfamiliar concept.

If you ever receive a complaint from a client due to a missed submission, you might think:

"It’s my fault. I need to be more careful."

But the key turning point is whether you also ask yourself, “Why do I keep forgetting?”

If you repeatedly make the same mistakes, you may already feel that your clients are losing trust in you.

Without proper self-management, no improvements will be made.

When we’re young, we may have relied on our sharp memory and energy to juggle multiple tasks. However, as responsibilities increase, this approach no longer works, and we can easily become overwhelmed by numerous tasks.

Managing tasks effectively in such chaotic situations becomes crucial.

Enhancing self-management skills through self-reflection, self-analysis, and learning better work processes is vital.

If you delay your work, your clients—who depend on you—will also be delayed. As the ones positioned downstream in the workflow, we cannot afford to be forgetful.

Breaking tasks down into smaller components helps identify necessary information and prioritize what needs to be estimated or arranged first.

Self-management is not something that gradually levels up over time—it’s a technique that you can start applying today.

Take a moment to reflect:

  • Have you forgotten your own tasks?
  • Has someone forgotten about you?

If you acknowledge that people naturally forget things, you'll realize that both you and your business partners are prone to forgetfulness.

Instead of relying only on verbal communication, leaving a written record through emails or SMS is a considerate practice for both parties.

Creating an environment where both sides can efficiently proceed with their work is just as important as the work itself.

Today’s Key Takeaway

"Develop self-management techniques and become a highly capable professional!"

See you next time!

Lastly, please click the link below:
Blog Ranking - Business Management
Blog Ranking - Business