何度も同じミスを繰り返す。
失敗を成功に繋げられず何度も繰り返してしまう。
そういう人が周りにいませんか?
例えば。。。
社長のせがれが入ってきて会社がめちゃくちゃになってしまった。
とか。
大変よくある話だと思います。
なぜめちゃくちゃになるのでしょうか?
(あくまでも例え話。僕の想像の話です。)
社長のせがれというペルソナ。
その人物が父の経営する会社に入社するわけです。
豊田章男会長のように、一般社員からスタート。
だとしても、零細企業ですから、すぐに出世していくと思われます。
社員はというと。
社員の中には、社長の息子というだけで腫れ物に触るように丁重に扱う者もいることでしょう。
若造が、と腹の中ではバカにしている者も中には1人2人いるかもしれません。
せがれはせがれで「社長の息子」という肩書があるわけですから、本人もまんざらでなく無意識にそういう態度になってしまうと思います。
肩書や地位の名の持つ力に抗えるほど人は強くないです。
社長が甘やかしてしまうと、図に乗った息子の完成。
甘やかさなければいいのですが、子供を周りと平等に厳しく育てられる親というのもなかなかいないものです。
期待を込めて自社に投入しているわけですからね。
どうしても、甘やかしてしまう。
「部下の下に息子が。。。この俺の息子が。。。」と息子の姿を見るとそう感じてしまうのでしょう。
ここに出てくる人物はみんなあまりいい方向に向いていません。
バカばかりを登場させてしまいました。
社長は高齢で、そろそろ譲りたい。心配だけど、年齢には勝てないので、自分が生きている間に息子に代替わりをし、安心して見送ってから死にたいのです。
息子は、「俺が変えてやる!」と鼻息粗くやってきます。
ですが、経営なんてものをやったことはない。
会社は会社であって、学級ではない。ビジネスです。労働契約があって社員と会社の関係があります。
やる気!一致団結!などという単純なもので変革を起こせるものではないのです。
ですから社長の息子という肩書だけではうまくいきません。
人が息子という人物を認めていないからです。
不勉強ではいきなりの経営は出来ないのです。
社員は社長の息子というだけで、物を言えなくなってしまいます。
相当、入念に伝えないとこうなってしまうのは明白です。
風通しの悪い職場の出来上がり。
居酒屋で愚痴のネタにされるのが落ち。
息子が経営陣に加わると、事態が悪化していきます。
「俺ならもっとうまくやれるのだ」
と強い想いで、変革をするんだ!とあの手この手を講じる。
本人の気持ちとは裏腹にそれらはうまくいきません。
そう簡単にうまくいくはずがない。
圧倒的な経験が足りない。
社長は自分が社長になりたてで出来なかったあの頃を忘れているのです。
だから間違った人事をしてしまう。
本来であれば階段を一歩一歩自分の足であがるように歩むはずなのに、エレベーターで一気に引き上げてしまうのです。
苦労から覚えるという人が成長するうえで必要な原体験、それをすっとばしてしまう。
仮にキラリと光るものがあったとしても、手段がおかしければ目的など達成できるはずがないのです。
俺ならもっとうまくやれる。
この考えがバカなのです。
素人が簡単に思いつくようなことでうまくいくことなんて稀です。
もっと熟考する。
考えすぎもよくないが適当に撃ってもいけない。
適当に撃つから同じミスを何度も繰り返すバカのままなのです。
バカを治す薬は外にはありません。
薬は自分でしか作れないのです。
大切なことは
バカな自分に気づくこと。
これが調薬の第一歩なのです。
自分が何をしているのか。
それに気づくことです。
みんなで学び続けましょう。
では、また明日!
Hello, I'm President Yasui. In this blog, I write about my thoughts, insights from daily life, and experiences during business trips. Thank you for staying with me till the end.
Do you know someone who repeatedly makes the same mistakes?
They fail to turn failures into successes and end up repeating them over and over again.
Do you have people like that around you?
For example...
The president's son joins the company, and chaos ensues.
It's a common scenario, isn't it?
Why does chaos occur?
(Let me emphasize this is just an example, based on my imagination.)
Let's talk about the president's son, a persona.
This individual joins the company run by their father.
Like Akio Toyoda, starting from an ordinary employee.
However, since it's a small company, rapid promotion is expected.
As for the employees,
Some may treat the president's son with utmost respect just because of his status as the son of the president.
There may be a few who mock him internally, referring to him as a young punk.
With the title "president's son," he's likely to unconsciously adopt such an attitude himself.
People aren't strong enough to resist the power of titles and positions.
If the president indulges him, the son becomes presumptuous.
It would be fine not to indulge him, but few parents treat their children as strictly and equally as others around them.
After all, they've invested their hopes in their own company.
They inevitably indulge him.
Seeing his son, they might think, "My son, under my subordinates... My son..."
None of the characters in this scenario are heading in a positive direction.
I've just portrayed a bunch of fools.
The president is old and wants to step down soon. Despite the worries, he can't beat his age. He wants to hand over the company to his son while he's still alive and then peacefully pass away.
The son comes in, saying, "I'll change things!" But he has never managed a business before. A company is a company, not a classroom. It's business. There's a labor contract, and there's a relationship between employees and the company.
Enthusiasm! Unity! These simple things won't bring about reform.
So, just having the title of the president's son won't work.
It's because people don't recognize him as the president's son.
Without sufficient knowledge, one cannot suddenly manage a business.
Just because he's the president's son, the employees feel they can't speak up.
It's clear that without thorough communication, this will happen.
It leads to a workplace with poor communication.
And then it becomes a topic of complaint at the bar.
When the son joins the management team, things get worse.
"I can do it better!" he says with strong determination, trying various methods of reform.
Contrary to his feelings, they don't work out well.
It's not that easy for them to succeed.
He lacks overwhelming experience.
The president forgets the time when he was new to being president and couldn't do it.
So he makes the wrong personnel decisions.
Instead of climbing the stairs step by step on his own, he elevates himself in an elevator.
Skipping the essential experience of learning from hardship.
Even if there's something brilliant, if the means are wrong, the goal cannot be achieved.
"I could do it better."
This idea is foolish.
It's rare for something that amateurs come up with to work well.
Think more deeply.
It's not good to overthink, but it's also not good to shoot randomly.
Shooting randomly keeps you repeating the same mistakes like a fool.
There's no medicine to cure fools.
You have to make the medicine yourself.
The important thing is to realize
that you're being foolish.
That's the first step to concocting the medicine.
Knowing what you're doing.
That's what it's about.
Let's keep learning together.
Until tomorrow!