2025年3月29日土曜日

管理とは何か What is Management?




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。

暖かい日が多くはなりましたが、今日は少し寒かったですね。
体調を崩されませんよう、体調管理に十分に努めていきましょう。
上司と部下。
管理職になると、社内的には偉くなったということですが、部長や課長という役割を担っているという見方もできます。

部下は現場を駆け回って仕事をしお金を持ってくる役割(ロール)。
それを管理するのが係長、、課長や部長というロールです。

大きな組織ではもっと細かくわけると、チームリーダーやグループ長があり、統率される組織となっているわけです。
それぞれがそれぞれの役割を果たすことで会社というものが成り立っていますし、会社が利益をあげる体制が整っているといえます。

ということは、本当は上下関係というものはないのであり、ただロールが与えられているだけという見方ができます。
尊敬はされど、偉いということはない。
管理職である課長や部長もまた雇われている身ですからね。

私たちのような小さな会社では、そういう組織運営というノウハウが蓄積されていないことが多いと思います。

そもそも組織運営を運営するという考えそのものが意識されていません。
成り行き上、上級となってしまった社員がポンコツだと崩壊の危険性が極めて高い。

プレーヤーで優れていたとしても、上席に相応しいとは限りませんよね。
お金を稼ぐことと上司として人間性も優れていて人を育てる能力があるかどうかは全く別の能力ですから。

だから、対人関係に悩み、自ら勉強が必要なのだと気付く必要があります。
そこに気付くのが長くなるほど、その時までに多くの犠牲を払う必要があるかもしれません。

それくらい、上司になる人間を選ぶ時には慎重にならないといけないように思います。

2人体制とかだと、上司と部下でマンツーマンです。
2人で仕事が回っている場合はいいかもしれませんが、上司だけが忙しくなった時に部下を放置してしまったりしていませんか?

至極単純な話、会社とはいえ末端では人と人とのつながりですから、放置されている、とか必要ではないかもしれない、などと部下が考えてしまい心が蝕まれてしまってだんだんと心が離れてしまっては続かなくなると思います。

人は人に必要とされたい。
それが大原則であって、仕事がほしいとか金がほしいという欲求はそれよりも下にあるかもしれません。

もっと部下をみましょう。
もっと人をみましょう。
子育てでいうならば、もっと子供の様子をみましょう。

声のトーンや顔の表情、背中で語っていないでしょうか?
そういう様子から相手を伺う洞察力が必要です。

普段から相手をみて、おかしくなる前兆の異変に気付く。
管理とは事が大事になる前に先手を打ち修正することです。

そして、わからなければ当てずっぽうに取り組むのではなく本を読んで学ぶことです。
管理職というのは世の中でも苦しんでいる人が多いのでその手の本はたくさん出ています。

やはり、どんな立場に立ってもやったことがないことに対しては勉強するに限ります。
ぜひ、やってみてください。

今日の語録
「上司も部下も役割。偉い偉くないではなく、その役割を全うすることが大切なのです。」

ではまた!

 
最後に↓をポチっとお願いします♪
にほんブログ村 経営ブログへ
にほんブログ村

Hello. I’m President Yasui, running a company primarily engaged in inspecting high-pressure gas equipment as a solo entrepreneur.

Although we’ve had many warm days, today was a bit chilly. Let’s be mindful of our health and take care of ourselves.

When you become a manager, you are promoted within the company. However, instead of simply being "higher up," you are assigned the role of a department or section head.

Subordinates are responsible for running around the field, getting work done, and bringing in money. The role of a manager—such as a section chief, department head, or director—is to oversee that work.

In larger organizations, the hierarchy is further divided into team leaders or group heads, forming a well-structured system. Each person plays their role, making the company function properly and ensuring profitability.

This means that, in reality, there is no absolute hierarchy—just assigned roles. Respect is earned, but being a manager does not necessarily mean being superior. Even department heads and section chiefs are employees themselves.

In small businesses like ours, there is often a lack of accumulated knowledge about organizational management. In fact, the very idea of structured management may not even be consciously practiced. If an employee is promoted to a leadership position simply due to circumstances but lacks competence, the organization risks collapsing.

Being a great individual performer does not necessarily mean someone is suited for a leadership role. The ability to make money and the ability to develop and nurture people are entirely different skills.

This is why managers often struggle with interpersonal issues. They must realize the need to study and improve. The longer it takes to recognize this, the more sacrifices will have been made along the way. Choosing the right person for leadership should be done with great caution.

If there are only two people in a team, it’s a one-on-one relationship. As long as the work is manageable, things may run smoothly. But when the boss gets too busy, are they neglecting their subordinate?

At its core, a company is made up of human relationships. If employees start to feel ignored or unnecessary, their morale will decline, and eventually, they may disengage.

People want to feel needed. That is a fundamental principle. The desire for work or money often comes after that.

So, pay more attention to your subordinates. Pay more attention to people.

In parenting, the same applies—observe your children more carefully.

Are you speaking with an appropriate tone? What is your facial expression? Are you communicating only through your actions rather than words?

The ability to read people and notice subtle changes before problems escalate is essential for management. Good management is about anticipating issues and making proactive corrections before they become major problems.

If you don’t know how to manage effectively, don’t just guess—read books and learn. There are many books on management because countless people struggle with it.

Regardless of your position, if you’re facing something new, the best approach is to study.

Give it a try.

Today's Quote
"Both managers and subordinates are simply fulfilling their roles. It’s not about superiority—it’s about carrying out those roles to the best of one's ability."

See you next time!

Lastly, please click below!
[Link to blog ranking]