2025年6月7日土曜日

会社のミッションとミッションステートメント Company Mission and Mission Statement




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。
元スターバックスコーヒージャパンのCEO岩田松雄さん著書ブランド  「自分の価値」を見つける48の心得オーディブルで聴きました。

ミッション 元スターバックスCEOが教える働く理由がベストセラーのようでこちらも少し聴きましたが活力を与えてくれる内容となっています。


スターバックスに行ったことがある人ならわかると思いますが、お店で働いている人たちの生き生きとした姿がとても印象的です。

どこのお店でも笑顔の接客は当たり前。
コーヒー豆をどれにしようか商品を見ているとすかさず声をかけてくれます。(こういう声掛けが必要かどうかに関わらずw)

スタバの居心地の良さは折り紙つきで、長居する人も結構いますし、お店の作りもゆったりしているので平日の昼間はコーヒーを1、2杯で滞在していてもお店がとても混雑することがないのでお店の状況を気にせずに滞在することができます。

会社のブランド。
美味しいコーヒーを心地よい空間で楽しみたい。
いつものお店で心が癒される時間を過ごしたい。

かくいう私もスタバが好きです。
机と椅子の高さが仕事をするのにとてもよくて、冬に現場がない時などはスタバで仕事をしていることもあります。

こういう心地よい空間を作り世の中に提供するというのは、企業が社会に貢献しているということですよね。

自分たちの企業のミッションとはなんなのか。
そのミッションを達成するために、今日何をすべきで、これからどう行動するべきなのか。

企業の存在意義である社会貢献。
それを自分たちの会社ではどのように達成することができるか、どのように達成したいか。

例えば、我々の業界で考えてみましょう。
我々が行わせていただくメンテナンスサービスを通じて、
・企業の生産に影響を及ぼすような不具合を未然に防ぐ。
・起きてしまった不具合に対して適切な処置を施し、早期復旧に貢献する。
・労働人口の減少に対応すべく、作業の手順や方法を見直し、受注量を維持しつつ適正価格の維持に努める。

といったミッションがあるとしましょう。
綺麗な言葉で羅列されていますが、「とはいうものの」という問題が実際は起こりがちだと思います。
メンテナンスをしたことによって不具合が起きてしまうなんてことも絶対ないということはないでしょう。
適正価格を維持することは大切ですが、企業の維持ができなくては本末転倒です。
不具合を未然に防ぎたいとはいっても、過剰な整備の提案は良くない。

このミッションを達成するためにどのように行動、ステートメントすればいいのか。
適正なサービスを提供するには多少の知識は必要になります。
適正価格とはなのか。
会社を維持するための費用は必要ですし、維持し続けて社会に貢献することも大切ですからお金に関することにも関心が必要になってくるでしょう。

利益をあげるために、過剰な整備を要求はしない。
邪悪にならない必要もあるようです。

このようにミッションを達成するにあたって、1人の人間としての成長もついて回ると言えなくもない。

企業はミッションを通して社会に価値を提供するわけですが、そこに関わる人間も育てていることになりますよね。

会社のミッションは立派でも、絵に描いた餅のようになっていたり、形骸化されていて全く浸透していないなんてことになっている企業もあるように思います。

最近は勉強熱心な会社経営者も増えてきましたから、そのような事態に陥ることは少ないかもしれません。

普段から意識していないと忘れてしまうのも人間です。

会社の思いや願いを通じて社会を良くするためには常日頃から関係者にそのことを伝えておかないといけない。

自分たちのミッションとは何か。
どう行動したらいいのか。

今一度、問いかけてみたいと思います。

ではまた!


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Hello. I’m President Yasui, running a solo business that primarily inspects high-pressure gas equipment.

I recently listened on Audible to “Brand: 48 Lessons to Discover Your Value” by Matsuo Iwata, former CEO of Starbucks Coffee Japan. His other bestseller, “Mission: The Reason for Working Taught by the Former Starbucks CEO”, is also quite inspiring and energizing.

If you've ever been to Starbucks, you probably noticed how lively and enthusiastic the staff are. Smiles are standard at every location, and as soon as you’re eyeing the coffee beans, someone is there to help—even if you're not looking for it (haha).

Starbucks has a reputation for comfort. People often linger, and the spacious layout of the stores allows you to stay with just one or two cups of coffee without feeling pressured. The environment rarely gets too crowded, especially on weekday afternoons.

Company branding.
Enjoying great coffee in a comfortable setting.
Spending time at your usual store where your heart can relax.

I personally like Starbucks. The height of the tables and chairs is perfect for work, and in winter, when I’m not on-site, I sometimes use Starbucks as my office.

Providing such a cozy space to the public—this is how a company contributes to society.

So what is our own company’s mission?
What must we do today to achieve that mission, and how should we act going forward?

The reason a company exists is to contribute to society.
But how can our company achieve that? What do we want to achieve?

Let’s take a look at our industry.

Through our maintenance services, we might aim to:

  • Prevent malfunctions that could affect production;

  • Respond promptly and properly when issues do arise to ensure quick recovery;

  • Adapt to declining labor availability by refining procedures and maintaining proper pricing even as we handle the same volume of orders.

These sound good on paper.
But in reality, we often face the “easier said than done” problem.
Sometimes maintenance itself can cause new issues—it’s not always 100% avoidable.
Keeping fair pricing is important, but not if it threatens our company’s survival.
Proposing excessive maintenance just to prevent problems isn't right either.

So, how do we act—how do we state our mission?

To provide proper services, a certain level of knowledge is necessary.
What is fair pricing?
We need to cover our costs, sustain the business, and continue contributing to society—so we also need to stay informed about money and economics.

But to chase profit by pushing unnecessary services? That would be unethical.
We must avoid becoming “evil.”

Achieving our mission also requires personal growth as human beings.
A company offers value to society through its mission—but it also helps its people grow.

Even if a company has a noble mission, it can become just empty words or fall into ritual without meaning.
That said, with more entrepreneurs now keen to learn and grow, such failures may be less common.

Still, as humans, we forget things unless we stay conscious of them.
To improve society through a company’s values and vision, we must consistently communicate those thoughts to everyone involved.

What is our mission?
How should we behave to fulfill it?

It’s time to ask ourselves again.

See you next time!

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