2025年8月21日木曜日

投資した分を存分に価値に変えられるか Can You Fully Turn Your Investments into Value?




こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。

我が家。この夏はどこにも行かずに終わりそうです。
子どもたちからも特にせがまれることもなく、彼らはプールとTVゲームで日がな一日を過ごしているようです。
妻は旅行に行きたいと言ってはいますが、盆休みでキラキラ投稿に塗れたSNSの見過ぎということにしておきましょうw
灼熱の中、出かけたとしても暑い暑いと言っているだけで費用対効果は相当低いですw
旅行に行くというのは思い出を作るという投資です。
子供に体験させたい、という思いで旅行に行く人もいるようですが本当のところは親が思い出を作りたいがための行動だと思っています。

夏の旅行には夏の旅行にしかない特別な体験があると思いますが、昨今の日本はとにかく暑いw
空調服を着ながら仕事をしている方が、休日に半袖短パンで過ごすよりも快適に感じるくらい、日差しと熱気がやばいです。

我が家の場合は、私は暑さに強いですが、それ以外は普通もしくは弱い部類なので夏にどこかへ行ってもほとんどが車で過ごすかホテルにいるかだけで何か見に行くわけでもなくホテルでだらだら過ごすことが容易に予想されるわけです。
だらだら過ごすなら家でクーラーつけてアイス食べてても幸せじゃん。とも考えてしまいますよね。

どこかへ行った!という思い出が子供達にできないのはかわいそう、なんていう人もいますが、子供達が何かをしてほしいと言ってきたわけでもなく、ただ親に連れていかれた旅行に深い特別な思い出があったか?というのは自分の子供のころを思い返してもほとんどないんですよね。

であれば、少し暑さが和らいだ頃にハイキングや紅葉を見に行き、秋冬の味覚を味わう方がよほど価値を得られるように思えます。

限られたお金を大事に使うためには、SNSのキラキラ投稿やTVで触発された欲に対して、「ちょっと待てよ。」という一旦停止して考えることが必要になります。

交通費をかけ時間を使って目的地まで行ったならば、少しでも多くのものを持ち帰ってもらいたい。
そう思うのもまた親心であります。

あそこで食べたあれが美味しかったとか、あそこの温泉が気持ちよかった!とか綺麗だったね〜!とか、後々に家族との会話で思い返してくれてまた反芻して幸せを味わってもらえたらとても喜ばしいことです。

我が家は普通の家庭なので家族を旅行にたくさん連れていくことはできないから、一点集中して狙いを定めてその価値を最大化できるように努力するのがいいと思います。

SNSで触発された感情ではなく、心から行きたいと思える場所へ家族といきましょう。

ここまでお読みいただきありがとうございました!
ではまた!


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Hello, this is Yasui, a solo business owner running a company that mainly inspects high-pressure gas facilities.

This summer, it looks like my family won’t be going anywhere.
The kids haven’t asked to go on any trips, and they seem perfectly content spending their days between the pool and video games.
My wife has been saying she wants to travel, but I’ll chalk that up to her watching too many glittery summer vacation posts on social media during Obon holidays. lol

Honestly, with this scorching heat, even if we did go somewhere, we’d just end up complaining about how hot it is—the cost-performance ratio would be ridiculously low. lol
Travel is really an investment in making memories. Some people say they want their kids to “experience things,” but to be honest, I think most of the time it’s the parents who want to create memories for themselves.

Of course, summer trips do offer experiences unique to the season, but Japan these days is just unbearably hot. Sometimes working in an air-conditioned cooling suit feels more comfortable than spending a holiday in a T-shirt and shorts under that blazing sun.

In my family’s case, I can handle the heat, but everyone else is average or weak against it. So if we did go somewhere in summer, chances are we’d just spend time in the car or stay in the hotel without really seeing anything—basically lazing around. And if we’re just going to laze around, then honestly, isn’t staying home with the AC on and eating ice cream just as good?

Some people say it’s sad if the kids don’t have the memory of “going somewhere.” But looking back at my own childhood, I can’t recall many special memories from trips where I was just dragged along by my parents.

That’s why I feel like it’s better to wait until the heat eases off and then go hiking, see the autumn leaves, or enjoy seasonal food in fall and winter. That would provide much more value.

If we want to use our limited money wisely, we need to pause for a second when social media posts or TV shows spark those impulsive “I want to go!” feelings, and really think: “Hold on, is this worth it?”

If we’re going to spend the money and time to travel somewhere, I want my family to bring back as much as possible from the experience. Whether it’s “that meal we had there was so delicious,” or “that hot spring felt amazing,” or “the scenery was beautiful,”—if those memories resurface later in family conversations and we can savor that happiness again, then that’s the best reward.

We’re just an ordinary family, so I can’t take them on frequent trips. That’s why I think it’s best to aim carefully, focus on one trip, and maximize its value.

Instead of going somewhere just because social media inspired us, let’s choose a destination we truly want to go to, from the heart, and enjoy it together as a family.

Thank you very much for reading!
See you next time!

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