2024年5月18日土曜日

価値の感じ方は人それぞれだからこそ1つの場所に固執する必要はないという事 The Value of Things is Subjective, So There's No Need to Stick to One Place

こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。このブログでは僕の考えや普段の生活での気付き、出張先での出来事などの雑記的なことを書いております。皆様最後までお付き合いのほどよろしくお願いします。

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今日の本題です。
価値の感じ方は人それぞれだからこそ一つのものに固執する必要はないという事についてです。

この方法しかない!
このクライアントを逃したら他はない!

と盲目的に物事を考えてしまう時があります。
「この仕事を失注してしまうと他はない。」
と値引きして薄利になってでも受注しようと躍起になってしまうこともあります。

今期は赤字でもいいから。とまるで大企業のような闘い方をしてしまう話もあります。

ですが、僕たちのような小資本の会社がそれをやってしまうと大変なことになります。
いつまでも尾を引いてしまい戦いの傷が癒えず苦しい経営状況になったりします。

強欲に負けず、自分の頭で考えていくにはどうしたらいいか。
冷静になって考えてみましょう。

目先の利益に目を奪われてしまって、大局をみないのはあまり良い手とはいえません。

価値の感じ方は人それぞれ。
売る場所はたくさんあるのです。
買ってくれる人もたくさんいるのです。

そう考えてみたらどうでしょうか。
自分の提供するものに対して、価値を感じる人とそうでない人がいるとしましょう。

価値を感じない人に一生懸命売ろうとしても、商品に価値を感じていないのであれば売るのは相当困難を極めると思います。
ですが、価値を感じている人に買ってもらえるのであればそれでいいわけですし、興味を示してくれた方に時間を使う方がよほど効率的です。

取引はしているけれど自分たちの提供するサービスに価値を感じてもらえているか、それとも数ある中の1つとしてみられているのか、そこを見極めていく必要はあります。

価値を伝える努力は必要ですが、相手がどう感じるかはこちらがどうこうすることは出来ません。
手を施して、時間をかけたとしても、それが必ず良い結果に結びつくとは限りませんから。

ですから、価値を感じていただける方を大切にして、そこへの努力を惜しまず、大切にする。
上得意様ということになります。

その関係性はとても気持ちがいいものとなるはずです。
サービスを受ける側も提供する側もお互いがとても良い関係性であり、よりよいサービスを提供したくなるものと思います。

僕たちのような企業もいわゆるファンの獲得が必要になっているのかもしれません。
仕事しか見られていなかった提供する人がたくさんいた時代から打って変わって、よりよい仕事とサービスと人との関係性まで含めたサービスが求められているのかもしれません。

それはこの先の時代にAIやロボティクスの技術革新が起きて人がやる仕事がどんどんと減っていく中で人として仕事を受けていくための最後の切り札になる様な気がしてなりません。

これができるかできないか、コミュニケーションがとれて人と成が優れた人物であるかどうかや人としての魅力を感じられるかどうかで、一つのものに固執する必要がなくなりより多くの場所へ届けられる可能性が生まれてくるのだと思います。

だからこそ、1つの場所に固執し価格を下げてまで受注する必要は必ずしもないのではないか、と思います。

価値を感じてもらえるような良い仕事やサービスを提供していくことに尽力していきましょう。

ではまた明日!


Hello, everyone. I am Yasui, the sole president of a company that mainly inspects high-pressure gas equipment. In this blog, I share my thoughts, everyday life insights, and events from my business trips. Thank you for staying with me until the end.

First, please click the link below:
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Today's main topic is about how the perception of value varies from person to person, and therefore, there's no need to be fixated on one thing.

Sometimes we think, "This is the only way!" or "If we lose this client, there's no one else!" We might get so fixated on not losing a job that we end up offering discounts and accepting thin margins. Some even take the approach of large corporations and say, "It's okay if we're in the red this term."

However, for small-capital companies like ours, this can lead to serious problems. The wounds from such battles can linger, resulting in a strained financial situation.

How can we avoid being overwhelmed by greed and think clearly with our own heads? Let's take a moment to think calmly.

Being distracted by short-term profits and not seeing the bigger picture is not a good strategy. 

The perception of value varies from person to person. There are many places to sell and many people willing to buy. Think about it this way: there are people who see value in what you offer and those who do not.

Trying to sell to someone who doesn't see the value in your product is extremely difficult. But if you find people who do see the value, that's enough, and it's far more efficient to spend your time with those who are interested.

It's important to identify whether your current clients value your services or see them as just one of many options. 

While it’s necessary to make efforts to convey the value, how the other party perceives it is beyond our control. Even if we put in the effort and time, it doesn't always lead to good results.

Therefore, it's crucial to cherish those who appreciate your value, make an effort for them, and treat them well—these are your best clients.

Such relationships should feel very satisfying. Both the service provider and the recipient enjoy a mutually beneficial relationship, leading to a desire to provide even better service.

Companies like ours may need to focus on gaining fans. In a time when services were provided by numerous faceless individuals, the focus is shifting to offering better work, services, and relationships.

As AI and robotics technologies advance and reduce the number of jobs humans need to do, being able to receive work as a person becomes a crucial last card to play. 

Whether we can do this or not, whether we can communicate and be excellent in human interaction, will determine whether we need to fixate on one thing or if we can reach many more places.

Therefore, I believe there's no absolute need to lower prices to secure orders from one place.

Let's strive to provide good work and services that are appreciated for their value.

See you again tomorrow!