2024年5月10日金曜日

誰かを叩いたその先に待つもの The Destination Beyond Striking Someone

こんにちは。ひとり社長として高圧ガス設備の検査を主にする会社を経営しております、安居社長です。このブログでは僕の考えや普段の生活での気付き、出張先での出来事などの雑記的なことを書いております。皆様最後までお付き合いのほどよろしくお願いします。

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横浜市でバスが減便して大変なことになっているようです。


22時に最終便があったものがなくなり、21時台が最終になっていたりと大幅な減便を余儀なくされているようです。

原因を探っていくと。。。
ことの発端は12年ほど前に遡ります。

横浜市民「市バス運転手の給料は高すぎる!」「税金のムダ遣い!」⇒ 横浜市「市営バス職員の賃金を2割下げて民間並にします! 運営費が4億減りました!」⇒ 運転手が民間に流れる ⇒ 運転手退職で路線バス367本の大減便 ⇒ 横浜市民が悲鳴

何が理由かはわからないけれど、叩きやすい公務員を叩く市民の意見を取り入れてしまったようですね。

朝早くから夜遅くまでバスの運行をしてくれています。
しかも、365日営業していますから週休2日だとしても自由度はそれほど高くないと思われます。

土日休みではない僕からみても、正直いって無理そうです。。。
仮に給料が1000万だとしてもやりたくありません。

運転士の仕事でそれなりの給料をもらっているということは割と大変である、と予想されます。
ただ運転だけしていればいいということではありません。
市民との接点になる立場ですから笑顔も大切ですし、咄嗟の対応なども迫られるでしょう。
酔っ払いの乗客の相手もしないといけないかもしれません。

割と大変なのだと思います。

好きで運転士として従事されている方ももちろんいるでしょうが、割と給料がいいから運転手を続けられている、と給料の高さが動機となって続けられている方も中にはおられると思います。

それが、給与が減らされてしまったらどうなるでしょうか。
容易に想像がつきます。

公務員叩きをする人、叩きやすいところを叩く人にはぜひ想像してもらいたいのですが、
今までもらえていたものが減らされてしまった時の気持ちを考えてみてください。
あなたならどうでしょうか?
お小遣い5万円が来月から4万円になり、来年度には3万円に減額されてるとなればどう感じますか?

仕事をなんとか続けてはいるが心の糸が細くなっていきやがて切れてしまう。
転職を考えるきっかけにもなるでしょう。
周りの人がいなくなると、業務の負荷が多くなり苦しくなります。
そうなると芋蔓式で退職の連鎖が続くことも十分に起こり得るのです。

バスがたくさん運行していて利便性という恩恵を受けていた背景にはバスの運転士さん方のありがたき犠牲の上に成り立っていたのです。

それを見ようともせず「高い!」と一言で片付けるのはあまりにも浅いと思います。

今回のことは社会の中で大きな教訓になることでしょう。
今の小さな利益を得て将来の大きな利益を逸したのですから。

日本では人口が減少していく中、人が関わるものにメスを入れる場合は議論を重ねて先々のことまで見据えて考えていかないといけないのかもしれませんね。

ではまた明日!

Hello, everyone. I'm the president of a company that primarily conducts inspections on high-pressure gas facilities. My name is President Anzai. In this blog, I write about my thoughts, daily life insights, and events during business trips. Thank you for joining me until the end.

First of all, please click below♪
[nihon blog village - Management Blog](link)

It seems that there's been a significant reduction in bus services in Yokohama City.

City Bus Service Reduction... Recruiting Drivers Becomes a "Major Operation" with a Significant Wage Increase & Housing Allowance Raised by ¥30,000... 360 Fewer Services in One Month

The last bus that used to run until 10 PM has been eliminated, and the last bus now runs in the 9 PM hour, resulting in a significant reduction in bus services.

If we trace back the cause...
The root of the problem dates back about 12 years.

Yokohama Citizens: "The wages of city bus drivers are too high!" "Wasteful use of tax money!" ⇒ Yokohama City: "We will reduce the wages of municipal bus employees by 20% to match those of the private sector! Operating costs reduced by ¥400 million!" ⇒ Drivers shift to private sector ⇒ Massive reduction in bus services due to driver retirements ⇒ Yokohama citizens cry out in dismay

For reasons unknown, it seems that the opinions of citizens, who are quick to criticize easy targets like civil servants, have been adopted.

Bus drivers operate from early in the morning until late at night.
Moreover, they operate 365 days a year, so even with two days off a week, their freedom is not particularly high.

From my perspective as someone who doesn't have weekends off, it honestly seems impossible...
Even if the salary were ¥10 million, I wouldn't want to do it.

It's expected that receiving a decent salary for the job of a driver implies that it's relatively difficult.
It's not just about driving; it's also about maintaining a smile in a position that interfaces with citizens and being required to respond promptly. They may also have to deal with drunk passengers.

It seems quite challenging.

While there are surely some who continue to work as drivers because they enjoy it, there are also those who continue because the salary is relatively good and serves as their motivation.

What would happen if their salaries were reduced?
It's easy to imagine.

For those who criticize civil servants or those who are quick to criticize easy targets, I would like you to try imagining how you would feel if what you have been receiving were reduced.
How would you feel if your monthly allowance of ¥50,000 were reduced to ¥40,000 next month and then further reduced to ¥30,000 next fiscal year?

Although they somehow manage to continue working, their mental strain gradually increases and eventually breaks.
It could become a trigger for considering a job change.
As people around them disappear, the workload increases, making it more difficult.
In such cases, a chain of resignations can easily occur.

The convenience of having many buses running and the benefits of accessibility were built on the grateful sacrifices of the bus drivers.

To dismiss it with a single word, "expensive," without acknowledging that fact is, in my opinion, too shallow.

This incident will likely serve as a significant lesson in society.
Because by pursuing small profits now, we may miss out on significant profits in the future.

Amidst declining population, when making cuts to things that involve people, we must engage in discussions, consider long-term implications, and plan accordingly.

See you again tomorrow!